Jaký byl 23. ročník VVT na Skutečsku?

Konopka obecná – jeden z druhů, u nichž jsme prokázali hnízdění. Foto J. Vaněk

Stejně jako v roce 2015 byl letošní Výzkumný víkendový tábor (VVT, organizovaný Východočeskou pobočkou ČSO zaměřen na podporu hnízdního mapování ptáků v ČR. Jako osoba pověřená výborem pobočky výběrem cílové destinace a celkovou organizací jsem rozhodl akci nasměrovat na Skutečsko do předhůří Železných hor. Zdejší krajina   Jedním z hlavních důvodů této volby byla skutečnost, že zvolený mapovací kvadrát (6161) nebyl v té době obsazen žádných mapovatelem a bylo v něm prokázáno hnízdění jen malého počtu ptačích druhů.  K datu 1.2.2016, tj. po dvou mapovacích sezónách v něm bylo  zjištěno celkem 67 druhů, z toho bylo prokázáno hnízdění pouze u deseti druhů.

Ubytování se podařilo zajistit v objektu bývalé mateřské školy  v obci Vrbatův Kostelec. V současné době je objekt využíván jako ubytovací zařízení a je provozován obecním úřadem. Výhodou místa ubytování bylo, že leží v jednom z tzv. malých kvadrátů ve kterých byly pro rok 2016 vylosovány tzv. hodinovky.

Páteční podvečerní vycházka. Foto J. Rohlena

Termín konání VVT byl sice stanoven na 27 – 29.5.2016, ale abych se na vlastní oči seznámil s terénem i ubytováním, vyrazil jsem do kvadrátu dne 10.5.2016. Samozřejmě jsem se při seznamováním s prostředím aktivně věnoval i mapování, jehož výsledek si dovoluji přiřadit k celkovému výsledku VVT.

Prostředí kvadrátu je z převážné většiny (70%) tvořeno poli, loukami a pastvinami, zalesněná část tvoří přibližně čtvrtinu z celkové plochy. V některých částech je terén dost členitý a skalnatý. Významným útvarem je opuková skalní stěna (výška asi 40 m) u osady Podskála.  V oblasti se nachází několik rybníků z nichž nejvýznamnější jsou Horecký rybník, Hořička, Petráň a Žďár. Nejvýznamnějším vodním tokem je potok Žejbro, který protíná prakticky celý kvadrát a za zmínku ještě stojí Anenský potok, který protéká malebným Anenským údolím.

Plánování následujícího dne. Foto J. Rohlena

V den zahájení VVT vyrážím do zájmové oblasti již v ranních hodinách a u Horeckého rybníka si dáváme sraz s Radkem Pražákem, který se VVT může zúčastnit jen pátek.  Vyrážíme s Radkem do terénu a na záznamník průběžně diktuji rychle přibývající ptačí druhy, samozřejmě s příslušnými kategoriemi průkaznosti hnízdění.

Diskuze na hrázi rybníka Hořička. Foto J. Vaněk

V poledne zajíždíme do Skutče na náměstí do restaurace U Jonáše, kterou jsem objevil při své návštěvě 10.5. a významným zjištěním bylo, že zde výborně vaří. Po obědě ještě nakupuji v místním Tescu zásoby na nadcházející dny a poté se již přesunujeme na naši základnu ve Vrbatově Kostelci, abych mohl vítat přijíždějící účastníky letošního VVT. Nejprve přijíždí vozidlo s Jirkou Rohlenou a Michalem Staňkem, následuje další vozidlo,  jehož posádku tvoří dva Karlové – Tomeš a Málek (zvaný Geronimo) a jeho kamarádka Eva Červenková.  Od vlaku přichází Petr Kafka a Tomáš Zvědělík s dcerou Annou. V pátek přijíždí jako poslední Martin Fejfar.  Odpoledne zapalujeme na zahradě oheň, opékáme buřty a ladíme plány na následující dny.  Trochu nečekaně nás přijíždí pozdravit Franta Bárta, který se do tohoto kvadrátu nedávno přihlásil jako mapovatel – bezpochyby po vlivem propagace kvadrátu ze strany pobočky.  Franta se bohužel nemůže VVT zúčastnit, ale přijel nám alespoň vyjádřit svoji morální podporu.

Dva z účastníků VVT – Karel Tomeš a Martin Fejfar. Foto J. Vaněk

Před soumrakem se ještě domlouváme na společné vycházce do blízkého okolí obce.  Na vycházce nás svými hlasy vyprovází řada ptačích druhů, mezi nimi i několik cvrčilek říčních. S postupujícím soumrakem nás cesta neomylně zavádí do místní restaurace, kde využíváme pěkného večera a usedáme po otevřeným nebem.  Abychom si na chvíli odpočinuli od ornitologických témat zahajuje Jirka Rohlena přednášku o astronomii s praktickými ukázkami na hvězdné obloze.

Výr velký u osady Podskála. Foto J. Vaněk

V sobotu vstáváme časně ráno a rozjíždíme se do okolí provádět hodinovky. V průběhu dopoledne přijíždí Tomáš Diviš s manželkou Janou a také se aktivně zapojují do mapování.  Před polednem se scházíme na základně, sdělujeme si dojmy a poznatky z terénu a plánujeme co dál. Pro nejbližší chvíle volíme jako program oběd na náměstí ve Skutči.  Nezahálíme ani během oběda a zaznamenáváme hnízdící kavky na domech na náměstí. Po obědě již pokračujeme ve společném mapování a objíždíme zejména rybníky v okolí. Postupně zjišťujeme další nové druhy pro kvadrát, jiné, dříve již zjištěné druhy posunujeme do vyšší kategorie průkaznosti hnízdění. Posledním sobotním cílem je lesní komplex u obce Strkov, kde podle informací Petra Kafky, bývalo hnízdiště čápů černých. Petr nám dělá průvodce, ale protože v těchto místech nebyl už několik let, musí se v terénu trochu zorientovat. Nakonec bývalé hnízdiště čápů nacházíme, ale to je bohužel opuštěné. Ale i tak jsme ve zdejších lesích zaznamenali pro kvadrát další nové ptačí druhy, např. lindušku lesní, která nosí potravu, nebo datla černého.  Začíná se ozývat hřmění a začíná pršet – nejvyšší čas pro návrat na základnu. Po našem návratu se skutečně spouští vydatný liják a brání nám chvíli v přesunu do hospody. Nakonec se nám přece jen daří přesun uskutečnit a v hospodě pak pokračuje společenská část VVT.

Překvapil nás hromadný výskyt mloků skvrnitých u obce Skála. Foto J. Vaněk

V neděli ráno  ještě většina z nás vyráží do terénu a  přidáváme ještě nějakou tu hodinovku navíc. Já společně s Petrem Kafkou, Jirkou Rohlenou a Michalem Staňkem se rozhodujeme pro návštěvu osady Podskála. Sestupujeme po zalesněném příkrém svahu od obce Skála do údolí. Já již Petrovy „sluchařské“ schopnosti z předchozích akcí dobře znám, ale Jirka s Michalem nevycházejí z údivu, jak Petr dokáže determinovat každý ptačí hlas. Další věcí, nad kterou žasneme je množství mloků skvrnitých, kterých se po včerejším dešti všudem okolo hemží desítky. Po příchodu do osady Podskála prohlížíme vysokou opukovou stěnu, když Petr po malé chvíli hlásí, že na jednom skalním výstupku sedí výr. Nakonec jej nacházíme ve svých dalekohledech i my ostatní. Já a Jirka výra fotografujeme a poté pokračujeme v procházce údolím. Okolo desáté se  ještě vracíme na základu, abychom předali objekt paní správcové, ještě si narychlo sdělíme poznatky z dnešního rána a poté se již loučíme a rozjíždíme do svých domovů.

Samec rehka domácího nosící potravu. Foto J. Vaněk

Letošního VVT se zúčastnilo celkem 13 osob (z toho 9 členů pobočky). V průběhu VVT jsme v kvadrátu zjistili celkem 89 ptačích druhů, přičemž u řady z nich se podařilo prokázat hnízdění. O přínosu akce nejlépe vypovídají čísla. Zatímco před VVT bylo v kvadrátu zjištěno (bez ohledu na kategorii průkaznosti) 67 ptačích druhů a hnízdění bylo prokázáno pouze u 10 druhů, tak po VVT je v kvadrátu evidováno 106 druhů a hnízdění bylo prokázáno u 40 druhů. Svého naplnění doznala i společenská část VVT, které se odehrálo v přátelské atmosféře a mnozí z nás si odnesli i řadu cenných poznatků od zkušenějších kolegů.

V kvadrátu samozřejmě ještě čeká mnoho terénní práce, ale i tak je zřejmé, že i podobná krátkodobá akce může být velkým přínosem pro poznání určité oblasti. Nezbývá si jen přát, aby se alespoň stejně vydařil i následující ročník VVT.